skórzana torba na laptopa
Skórzana torba – czyszczenie i pielęgnacja
Wrzesień 16, 2019
Jak wybrać rolety plisowane?
Wrzesień 29, 2019

Depozycjonowanie stron – czym jest negatywne SEO

depozycjonowanie stron

Depozycjonowanie stron to proces polegający na podjęciu takich działań, aby obniżyć widoczność wskazanych stron internetowych na wybrane słowa kluczowe lub całkowicie usunąć je z Google. Depozycjonowanie w przeciwieństwie do pozycjonowania dotyczy stron internetowych nad którymi nie mamy kontroli, ale z pewnych względów (na przykład szkalujące opinie) nie chcielibyśmy, aby pojawiały się one wysoko w wyszukiwarce Google.

Depozycjonowanie polega na obniżeniu pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych na wybrane słowa kluczowe. Depozycjonowanie jest to proces przeciwny do pozycjonowania, dzięki któremu ranking stron i widoczność wzrasta.

Trzeba zaznaczyć, że depozycjonowanie jest z reguły znacznie trudniejszym zadaniem od tradycyjnego pozycjonowania, ponieważ wymaga zaangażowania znacznie większych środków.

Depozycjonowanie konkurencji – negatywne SEO

Depozycjonowanie konkurencji to działania nieuczciwe i niezgodne z prawem, jednak bardzo trudne do udowodnienia. Depozycjonowanie konkurencji polega może przebiegać wielotorowo:

  1. Linki – poprzez umieszczanie linków na zaspamowanych stronach niskiej jakości. Najczęściej chińskich lub rosyjskich. Zwykle linki zakotwiczone są na słowa związane z hazardem i środkami na potencje.
  2. Ataki typu DDoS (ang. distributed denial of service, w wolnym tłumaczeniu: rozproszona odmowa usługi) – to jedne z najpopularniejszych ataków hackerskich mających za zadanie zajęcie wszystkich wolnych zasobów w celu uniemożliwienia funkcjonowania całej usługi. Ataki DDoS prowadzą do zaprzestania działania strony internetowej.
  3. Plagiatowanie strony – unikalność i wysoka jakość treści jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych w pozycjonowaniu. Nie trudno się domyślić, że przekopiowane zawartości danej witryn i umieszczenie jej na wielu różnych domenach może doprowadzić do obniżenia pozycji strony, czyli zdepozycjonowania.
  4. Ataki hackerskie – doklejenie kodu plikach strony lub wstrzyknięcie złośliwego fragmentu do baz danych SQL może spowodować pojawienie się w obrębie naszej witryny mnóstwa niechcianych podstron.

Stanowisko Google w sprawie depozycjonowania utrzymuje, że skala depozycjonowania stron konkurencji jest bardzo marginalna i tak naprawdę webmasterzy nie mogą zdepozycjonować innych stron. Fakt faktem, że obecnie depozycjonowanie to proces dużo trudniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Nie jest natomiast prawdą, że nie mamy na niego wpływu, a Google sieje zwykłą propagandę.

Jak bronić się przed depozycjonowaniem

Niestety, bardzo ciężko sobie radzić z negatywnym SEO, ponieważ zwykle nie mamy wpływu na działania osób trzecich. Jest jednak kilka podstawowych czynności, które powinniśmy wykonywać regularnie, aby możliwie jak najszybciej uchronić naszą stronę przed skutkami depozycjonowania.

Po pierwsze warto zabezpieczyć stronę i posiadać kopię zapasową. Regularny backup może przydać nam się w wypadku kiedy nieprzychylna osoba zechce shackować naszą witrynę lub będziemy mieli problem z hostingiem. Instalacja podstawowego certyfikatu prawdopodobnie nie zabezpieczy naszej strony przed sprawnym hackerem, jednak może być pierwszą przeszkodą dla mniej wprawionych graczy. Konieczne będzie również stałe monitorowanie linków przychodzących do strony. W tym celu warto połączyć witrynę z narzędziami dla webmasterów Google, czyli obecnie Google Search Console. Ponadto warto korzystać z komercyjnych rozwiązań jak Majestic.com lub Ahrefs.com, czyli baz linków, które potrafią wyłapać niskiej jakości odnośniki znacznie szybciej niż narzędzia Googla.

Depozycjonowanie jako element SERM

Depozycjonowanie stron może być jednak wykorzystane w pozytywnym aspekcie. Ma to miejsce kiedy chcemy pozbyć się z wyszukiwarki nieuczciwych opinii konkurencji. W takim przypadku klientom zależy na zepchnięciu stron z negatywnymi opiniami na dalsze strony wyników wyszukiwania, tam gdzie nie znajdą ich potencjalni klienci.

SERM (Search Engine Reputation Management) to działania związane z opieką nad opiniami firmy w wyszukiwarkach internetowych. Depozycjonowanie negatywnych opinii możemy traktować jako jeden z elementów SERM, dzięki któremu mamy pełną kontrolę nad reputacją naszej firmy.

Uszczelnienie lejka sprzedaży

Jednym z elementów związanych z SERM jest ROPO (Search online, Purchase offline), czyli „Znajdź online, a kup w sklepie”. ROPO to model zachowania konsumentów, którzy opinii o produkcie poszukują w Internecie, a zakupu dokonują w sklepie stacjonarnym.

Dbanie o korzystne opinie w Internecie jest więc niezwykle istotne z punktu widzenia modelu ROPO i uszczelnienie lejka sprzedaży na etapie „consider”, czyli rozważania na temat produktu/usługi przez konsumenta. Jeśli potencjalny klient trafi na negatywne komentarze, prawdopodobnie nie dokona zakupu lub przejdzie do konkurencji.

Jak wygląda proces depozycjonowania na potrzeby SERM?

Proces depozycjonowania stron z negatywnymi opiniami na potrzeby SERM w rankit.pl prowadzimy wielokanałowo. Po pierwsze dodajemy wpisy w specjalnie przygotowanych serwisach, gdzie opisujemy w pozytywnym świetle naszych klientów, a jeśli budżet klienta na to pozwala tworzymy dedykowane landing pages. Drugim etapem naszych działań jest pozycjonowanie stworzonych stron lub wpisów na wybrane słowa kluczowe pod jakimi wyświetlają się negatywne wpisy.

Ponadto w ramach ustalonego abonamentu stale dodajemy pozytywne lub neutralne wzmianki o usługach i produktach firm z którymi współpracujemy. Działanie te prowadzą do usunięcia z wyszukiwarki Google stron z negatywnymi komentarzami, a zastąpienia ich dobrymi, nad którymi mamy całkowitą kontrolę.

Jeśli masz problem z negatywnym wizerunkiem w wyszukiwarce Google chętnie podejmiemy się depozycjonowania negatywnych linków. Koszt podstawowych działań zaczyna się już od 1000 zł/netto miesięcznie.

Depozycjonowanie FAQ – najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje depozycjonowanie?

Podstawowe działania związane z depozycjonowaniem negatywnych opinii z wyszukiwarki Google zaczynają się już od 1000 zł/netto miesięcznie.

Jak działa depozycjonowanie?

Depozycjonowanie polega na zrzuceniu strony z negatywnymi wpisami o firmie na drugą i kolejne strony wyników wyszukiwania, tak aby nie rzucały się w oczy potencjalnym klientom.

Dlaczego warto depozycjonować negatywne opinie?

Każdej firmie zależy na dobrym wizerunku w Internecie. Klienci są coraz bardziej świadomi i przez zleceniem usługi lub zakupem produktów, najpierw kierują się do Google w celu pozyskania opinii o danej firmie.

Autorem tekstu jest Kordian Minkina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *