Płyn do chłodnicy odprowadza ciepło z silnika, więc jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jego wymiana jest jednak często zaniedbywana, zarówno przez kierowców, jak i serwisy samochodowe. Okazuje się, że do poważnej usterki może doprowadzić nie tylko zbyt niski poziom płynu w układzie, ale i wyeksploatowany płyn, który stracił swoje właściwości.
Główną funkcją płynu chłodniczego jest oczywiście odprowadzanie ciepła, aby nie doszło do przegrzania silnika. Oprócz tego zawarte w nim dodatki odpowiadają za utrzymywanie układu chłodzenia w optymalnym stanie, a dokładniej chronią go przed korozją, erozją i kawitacją. Aby dobrze spełniać swoje funkcje, płyn musi charakteryzować się odpowiednią temperaturą wrzenia (ponad 100 st. C) i zamarzania (co najmniej -35 st. C). Uprzedzając często pojawiające się pytanie: płynu do chłodnicy nie można zastąpić wodą. Nie dość, że mogą się z niej wytrącać osady zatykające chłodnicę, to jeszcze nie posiada odpowiednich parametrów w zakresie temperatury.
Oczywistą oznaką niskiego poziomu płynu chłodniczego lub utraty jego właściwości jest świecąca się kontrolka przegrzania silnika. Dopuszczenie do takiego zaniedbania może mieć jednak poważne konsekwencje, więc polecamy działać prewencyjnie, aby do tego nie doprowadzić. Wymiany płynu powinny się odbywać cyklicznie, zawsze stawiamy na renomowane produkty, oznaczone normą PN-C-4007. Nawet gdy nie występują żadne niepokojące objawy, regularnie sprawdzamy poziom płynów eksploatacyjnych i uzupełniamy braki – nie tylko oleju i płynu hamulcowego, ale i płynu chłodniczego. Warto wiedzieć, że jego zmętnienie, zmiana koloru lub tłuste plamy w zbiorniku mogą być oznaką uszkodzenia chłodnicy, głowicy lub nawet silnika. Do serwisu należy się udać również w przypadku wycieku.
Mimo że płyn chłodniczy pełni w samochodzie bardzo ważne funkcje, jego wymiana jest często zaniedbywana. Niektóre serwisy wykonują ją tylko przy wymianie rozrządu i pompy wody – w niektórych przypadkach raz na 10 lat! Książka serwisowa samochodu najczęściej nie posiada nawet związanej z płynem pozycji. Okazuje się, że większość dostępnych na rynku produktów ma z góry określoną trwałość – 2 lub 5 lat. Po upływie tego czasu, nawet jeśli temperatura zamarzania pozostaje na odpowiednim poziomie, zawarte w płynie dodatki zaczynają tracić swoje właściwości. Może to powodować korozję, pienienie się płynu i gromadzenie osadów, a w konsekwencji uszkodzenie układu chłodniczego lub nawet silnika. Warto więc przestrzegać zaleceń producenta i stawiać na regularne wymiany. Jeśli nie mamy pewności, jaki płyn znajduje się w chłodnicy naszego samochodu, najbezpieczniej wymienić go po dwóch latach.
Warto wiedzieć, że ze względu na technologię produkcji, płyny chłodnicze dzielimy na trzy podstawowe typy. Najstarszym z nich jest IAT (Inorganic Additive Technology), który opiera się na krzemianach, a jego trwałość wynosi 2 lata. Może on przyczyniać się do powstawania złogów i nie powinien mieć kontaktu z aluminium, więc jest stosowany coraz rzadziej. Doskonalsze płyny OAT (Organic Acid Technology) opierają się na kwasach organicznych, które tworzą warstwę antykorozyjną, ale mogą powodować problemy w przypadku lutów ołowianych i niektórych materiałów stosowanych do produkcji uszczelek. Ostatni typ płynów HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) jest obecnie stosowany najczęściej. Są to płyny hybrydowe, łączące zalety obu wymienionych wcześniej typów, które można stosować w chłodnicach wykonanych z różnych materiałów. Trwałość płynów HOAT i OAT wynosi zazwyczaj 5 lat.
Płyny do chłodnicy można ze sobą mieszać, pod warunkiem, że zostały wykonane w tej samej technologii. Wbrew powszechnym mitom, kolor nie ma tu żadnego znaczenia! Jeśli nie wiemy, jaki typ płynu znajduje się w chłodnicy, przed wlaniem nowego najbezpieczniej jest wcześniej zlać wszystko z układu i dokładnie go przepłukać specjalną płukanką.
Pozostaje jeszcze kwestia wyboru: gotowy płyn czy koncentrat. Zdecydowanie polecamy pierwszą opcję, gdyż jest bezpieczniejsza – dostajemy gotowy produkt o jasno określonych na opakowaniu parametrach. Jeśli chodzi koncentrat, jego główną zaletą jest cena, choć przy dobrych jakościowo produktach różnica nie jest duża. Decydując się na takie rozwiązanie, należy dokładnie przeczytać instrukcję na opakowaniu i precyzyjnie dobierać proporcje. Nawet jeśli producent twierdzi, że dany produkt można rozcieńczać kranówką, polecamy stosować wodę destylowaną. Kosztuje zaledwie kilka złotych, a może się okazać, że jej stosowanie pozwoli uniknąć niepotrzebnych problemów związanych ze złą jakością wody.
Szukasz sprawdzonego płynu chłodniczego? Koniecznie odwiedź nocar.pl.
Zdjęcia: nocar.pl, shutterstock.com